پژوهشمقالات

کشورهایی که بیشترین بازیافت را انجام می دهند

بیشترین بازیافت

سیستم بازیافت اغلب به عنوان یک روند فانتزی تلقی می شود که تاثیر مثبتی بر محیط زیست ما دارد. دانش عمومی این است که این کار برای محیط زیست مفید است، به کاهش خطر گرمایش شدید زمین کمک می کند و برای کنترل زباله ها و حفظ طبیعت مادر مفید است.

با این حال، دلایل مهم دیگری وجود دارد که چرا این رویکرد برای آینده ما در این سیاره ضروری است.

برای ما به عنوان یک جامعه ضروری است که فرآیند را بشناسیم و به کشورهایی که رهبران جهانی در زمینه بازیافت و حفظ طبیعت خود تا حد امکان هستند نگاه کنیم.

کشورهایی که بیشترین بازیافت را انجام می دهند
بنابراین، چه کشورهایی بیشتر بازیافت می کنند، و آیا از جزر و مد بازیافت فعلی شگفت زده خواهید شد؟ ما به طور کامل در مورد موضوع تحقیق کردیم و با کمال میل رهبران بازیافت را در زیر لیست خواهیم کرد.

قبل از فرو رفتن در آمار، مهم است که بازیافت را به عنوان یک مفهوم درک کنید و حداقل بخشی از تاریخچه آن را با نگرش درست بشناسید.

اولین مورد ثبت شده بازیافت (کاغذ) در قرن نهم ژاپن بود. جالب اینجاست که بازیافت کاغذ در ژاپن ارتباط تنگاتنگی با تولید آن داشت، به این معنی که مردم ژاپن از زمانی که شروع به تولید کاغذ کردند، شروع به بازیافت کاغذ کردند. بازیافت زمانی به بخشی از فرآیند تولید تبدیل شد که انسان‌ها نمی‌توانستند به راحتی به سایر نقاط جهان به جز محیط قابل دسترس خود دسترسی داشته باشند.
جمع آوری ضایعات در ایران

فرهنگ ژاپنی همچنان به کاغذ بازیافتی در طول تاریخ بشر اهمیت می دهد. یک واقعیت جالب دیگر در مورد ژاپن این است که در قرن دوازدهم، موردی ثبت شد که یک ملکه تمام نامه‌ها و اشعار شوهرش را بازیافت می‌کرد و برای آرزوی آرامش بر روحش، سوترای روی آن کاغذ بازیافتی می‌نوشت.

به سرعت به دوران مدرن تر، یا به طور دقیق 1354، پادشاه ادوارد سوم، شن کش ها را اختراع کرد، افرادی که به طور خاص برای حذف سطل زباله به صورت هفتگی استخدام می شدند. با این حال، زباله هایی که جمع آوری کردند به رودخانه تیمز انداخته شد.
آشنایی با تجربه‌ی کشورهای جهان در صنعت بازیافت

آرزوی حفظ طبیعت همیشه در ذهن ما بوده و خواهد بود، به این معنی که می توانیم با راهنمایی بیشتر با هم کار کنیم. علاوه بر این، بازیافت در مورد مزایای خاص نیست، بلکه یکی از بهترین راه های بقا در این سیاره است.

با این وجود، 34 سال بعد، در سال 1388، بریتانیا با موفقیت دفع هر نوع زباله در خندق ها و آبراه های عمومی را غیرقانونی اعلام کرد.
بهترین کشورها در بازیافت

وقتی در مورد ایالات متحده صحبت می کنید، آیا می دانستید که قبل از دوران به اصطلاح مدرن، بازیافت یک روش معمول بود و قبل از سال 1920، بیش از 70 درصد از شهرهای ایالات متحده برنامه های بازیافت را اجرا می کردند؟

فهرست کشورهایی که بیشترین بازیافت را انجام می دهند
با توجه به محبوب‌ترین وب‌سایت‌ها برای اخبار و آمار پایداری، مانند OECD Statistics و Eurostat، فهرستی از کشورهایی که بیشترین بازیافت را دارند، تهیه کرده‌ایم.

1. آلمان
آلمان در اروپا واقع شده است و از سال 2016 رتبه اول بازیافت را داشته است. Statista اخیراً گزارشی منتشر کرده است که در آن آلمان بیش از 67 درصد از زباله های جامد شهری را در سال 2020 بازیافت کرده است. این کشور توانسته است میزان کل زباله های تولید شده را کاهش دهد. ، آلمان را به عنوان بازیافت کننده شماره یک در جهان معرفی کرد.

آلمان چگونه به این مهم دست یافت؟ سیاست های بسیار سخت گیرانه آنها به این معنی است که شرکت ها مسئول بسته بندی آنها هستند. پس از فروخته شدن محصولات، مشتریان مسئولیت دور انداختن مناسب بسته بندی را با اجرای مسئولیت دوگانه بر عهده دارند.

علاوه بر این، آلمان نیز سیاست نقطه سبز را راه اندازی کرد و بیان کرد که برای استفاده از آن علامت، تمام بسته بندی ها باید علامت گذاری و تایید شوند.

این طرح های بازیافت به آلمان کمک کرد که رهبر بازیافت و یک الگوی واقعی باشد.

ضایعات پلاستیکی
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2. کره جنوبی
کره جنوبی با انتقال از اروپا به آسیا، نرخ بازیافت 60 درصدی در سال 2020 داشت. کره جنوبی استفاده از PVC رنگی و بطری های پلاستیکی را تا سال 2020 ممنوع کرد. ، در سال 2020، وزارت محیط زیست آنها سیاست جدیدی را برای کاهش تمام محصولات کاغذ باطله و در عین حال بهبود شیوه های بازیافت داخلی برای بطری های پلاستیکی منتشر کرد.

علاوه بر این، دولت کره جنوبی هدف خود را از جمع آوری 100000 بطری پلاستیکی در سال از سال 2022 تعیین کرده است. ) تا سال 2020 (95%).

این کشور با اجرای هزینه‌های ضایعات مواد غذایی در شرایطی که خانوارها برای هر کیسه زباله‌های مواد غذایی تجزیه‌پذیر هزینه‌های ماهیانه پرداخت می‌کنند، به نرخ بازیافت ضایعات غذایی ۹۵ درصد دست یافت.
روش های بازیافت پت

3. اتریش
بعدی در لیست ما اتریش است که در قلب اروپا قرار دارد. اتریش زمان را تلف نمی‌کند و میزان بازیافت آن‌ها مدت کوتاهی پس از اجرای ممنوعیت کلی انواع زباله‌های خاص که وارد محوطه‌های زباله می‌شوند، افزایش یافت.

در سال 2020، نرخ بازیافت اتریش به بیش از 59 درصد رسید.

این کشور با موفقیت تمام محصولاتی را که دارای کل انتشار کربن آلی بالای 5 درصد هستند ممنوع کرده است.

علاوه بر این، از مارس 2020، تمامی تولیدکنندگان در اتریش از فروش یا واردات انواع خاصی از کیسه های پلاستیکی منع شدند. اندکی بعد، در ژوئن 2020، خرده فروشان از صدور این کیسه های پلاستیکی فوق منع شدند.

4. سوئیس
سوئیس دارای یک سیستم مدیریت پسماند بسیار کارآمد و مستقر است که شامل مقررات و سیاست های بسیار سختگیرانه در مورد دفع زباله می باشد. شیوه بازیافت آنها حول محور ‘پرداخت آلاینده’ می چرخد، به این معنی که هزینه های بازیافت به جای دولت و مردم متوجه تولیدکنندگان و شرکت ها می شود. شیوه های بازیافت سوئیس مشتاق جمع آوری و بازیافت جداگانه شیشه، آلومینیوم، کاغذ، زباله های الکترونیکی و آلی است. .

بر اساس آخرین داده های جمع آوری شده در سال 2021 توسط اداره فدرال محیط زیست (FOEN) که مسئولیت مدیریت کامل زباله در سوئیس را بر عهده دارد، نرخ کلی بازیافت آنها حدود 53 درصد است و آن را به یکی از بالاترین ها در جهان تبدیل می کند.

5. هلند
هلند از اهداف اقتصاد دایره ای اتحادیه اروپا با اشاره به هدف بستن حلقه های منابع و به حداقل رساندن تمام ضایعات احتمالی پیروی می کند. هلندی ها یک سیستم مدیریت زباله عالی ایجاد کرده اند که بر جداسازی منبع، بازیافت انرژی و بازیافت تاکید دارد.

علاوه بر این، این کشور ERP (مسئولیت توسعه یافته تولیدکننده) را پیاده سازی کرد، که دوباره به جای مالیات دهندگان و مصرف کنندگان، تمرکز بر تولیدکنندگان را تغییر داد. آنها تمرین جداسازی بسیار بالایی دارند.

طبق آمار یورواستات، نرخ بازیافت زباله‌های شهری آنها 56 درصد بود، در حالی که در سال 2021، نرخ بازیافت کلی آنها 48 درصد بود.

هدف هلند برای دستیابی به نرخ بازیافت 65 درصد قرار است تا سال 2025 محقق شود.

6. ولز
ولز همچنین سیستم ERP را در حین اجرای مقرراتی مانند طرح ضایعات صفر دولت ولش و اقدام ضایعات 2010 پذیرفت. با پیروی از این سیاست‌ها، افراد آن مسئول جداسازی مواد قابل بازیافت از مواد غیرقابل بازیافت هستند در حالی که کیسه‌ها و سطل‌های جداگانه برای این منظور ارائه می‌شوند. .

ولز دارای سطح بسیار بالایی از سیستم های جمع آوری مجزا برای مقوا، کاغذ، شیشه، فلزات و پلاستیک است. این کشور در زمینه جمع آوری مواد غذایی و بازیافت تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی بسیار پیشرفته است.

بر اساس آخرین داده های منتشر شده توسط NRW (منابع طبیعی ولز)، نرخ بازیافت کلی آنها 65.2٪ بود. با این حال، ولز یک هدف بسیار بلندپروازانه برای دستیابی به نرخ بازیافت 70 درصدی تا پایان سال 2025 تعیین کرده است.

7. بلژیک
بلژیک کشور دیگری است که سیستم بازیافت بسیار خوبی دارد و درصد بالایی از زباله در حال بازیافت است. این کشور با موفقیت سیاست هایی را برای ترویج بسیاری از سیاست های زباله پایدار اجرا کرده است. طبق آمار یورواستات، نرخ بازیافت بلژیک در سال 2019 بیش از 60 درصد بوده است. امروزه میزان بازیافت آنها نزدیک به 70 درصد است. بلژیک همچنین سیاست‌های اقتصاد دایره‌ای را برای تضمین به حداقل رساندن ضایعات اجرا کرده است. با این سیاست، بلژیک تضمین کرده است که محصولات جانبی ارزشمند مجددا استفاده و بازیابی شوند.

اکثریت مواد بازیافتی در بلژیک به چرخه مجدد تبدیل می شوند، به این معنی که با موفقیت به محصولات جدید با ارزشی حتی بالاتر از مواد اصلی تبدیل می شوند. علاوه بر این، برخی از شیوه‌های مدیریتی در بلژیک با آب و هوا جبران می‌شوند، به این معنی که این شیوه‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بدنام طراحی شده‌اند.

8. اسلوونی
اسلوونی همچنین یکی از بالاترین نرخ های بازیافت را در سطح جهان دارد. طبق آمار یورواستات، اسلوونی بیش از 60 درصد زباله های خود را بازیافت می کند. آنها سیستم های جامع مدیریت زباله را با تاکید قوی بر استفاده مجدد و کاهش زباله پیاده سازی کرده اند. اسلوونی کشور دیگری است که سیاست های اقتصاد دایره ای را در عین ترویج مصرف و تولید پایدار اجرا کرد. علاوه بر این، اسلوونی از سیستم های جمع آوری تک کسری استفاده می کند که بازیافت را برای مردم آسان تر می کند. بسیاری از محصولات در اینجا به طور خاص برای کمپوست شدن خانگی طراحی شده اند.

9. سوئد
سوئد مدتی است که فرهنگ بازیافت قوی داشته است و این کشور را به یکی از اولین پیشگامان بازیافت در سطح جهان تبدیل کرده است. طبق آمار یورواستات، در سال 2019، نرخ بازیافت در سوئد 49 درصد بوده است. این کشور به‌خاطر اجرای سیاست‌هایی که مدیریت پایدار پسماندها را ترویج می‌کند و استفاده مجدد، بازیافت و تولید زباله را ترویج می‌کند، شناخته شده است. اکثر ضایعات در سوئد به دلیل تاکید شدید بر سیاست‌های اقتصاد دایره‌ای، چرخه و بازیافت می‌شوند.

10. دانمارک
حرکت به دانمارک، کشوری با سیستم بازیافت به خوبی تثبیت شده و درصد بالایی از زباله در حال بازیافت. دانمارک با موفقیت سیاست هایی را برای ترویج شیوه های مدیریت پسماند پایدار از جمله برنامه های EPR اجرا کرده است. این کشور استفاده مجدد، کاهش زباله و بازیافت را در اولویت قرار داده است. طبق آمار یورواستات، نرخ بازیافت در نروژ 44 درصد است که بسیار قابل توجه است. بسیاری از محصولات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در خانه کمپوست شوند و نروژ در تلاش است تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهد.

11. نروژ
نروژ به عنوان یکی از دوستدارترین کشورهای جهان با محیط زیست شهرت دارد. سیستم بازیافت پیشرفته این کشور بر تفکیک زباله در مبدا، با نام مستعار خانواده ها تأکید دارد. زباله های خانگی قبل از جمع آوری به دسته های مختلف دسته بندی می شوند. طبق گزارش NEA (آژانس محیط زیست نروژ)، حدود 60 درصد زباله های خانگی بازیافت می شوند، در حالی که 40 درصد باقی مانده برای بازیافت انرژی استفاده می شود. نرخ بازیافت نروژ در سال 2020 حدود 48٪ بود، در حالی که شایان ذکر است که این عدد شامل بازیافت انرژی و بازیافت مواد می شود.

در مورد سیاست ها و مقررات فعال، کشور دارای سیستم سپرده گذاری قوی برای قوطی های آلومینیومی و بطری های پلاستیکی است، به این معنی که مصرف کنندگان هنگام خرید این اقلام هزینه کمی را پرداخت می کنند و در هنگام بازگرداندن اقلام برای بازیافت واجد شرایط دریافت بازپرداخت هستند. علاوه بر این، نروژ تمام دفع زباله های آلی را در محل های دفن زباله ممنوع کرده است، بنابراین کمپوست سازی و هر شکلی از بازیافت زباله های آلی را ترویج می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
برای تماس کلیک کنید تماس=معامله