پژوهشمقالات

کاربرد ضایعات و مواد بازیافتی در زندگی روزمره ما

کاربرد ضایعات

ما انسان‌ها گاه خواسته و گاه ناخواسته رفتارهایی را انجام می‌دهیم که تاثیر منفی آن بر روی زندگی روزمره‌ی خودمان نمایان می‌شود. یکی از این رفتارها تولید بی‌رویه‌ی زباله و استفاده از منابع طبیعی است. علاوه بر آن که می‌توانیم در مصرف خود صرفه جویی کنیم، باید به فرایند بازیافت زباله‌های بازیافتنی و ضایعات نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

ما در تفکیکان با این هدف تلاش می‌کنیم که گام بزرگی در راستای خرید و فروش ضایعات و کمک به تسریع و تصحیح فرآیند بازیافت ضایعات برداریم؛ زیرا بازیافت تاثیر مستقیمی بر روی زندگی ما و آیندگان دارد. در ادامه به بررسی کاربرد ضایعات و مواد بازیافتی در زندگی روزمره می‌پردازیم تا شما هم با این تاثیر آشنا شوید.

ضایعات و مواد بازیافتی چه تاثیری در زندگی ما دارند؟
تمام رفتارهای ما در طی یک روز، حتی کوچک‌ترین آن ها، به نحوی در زندگی ما موثر هستند. برای لحظه‌ای به این فکر کنید که شما در طی یک روز چه میزان زباله تولید می‌کنید؟ اینجاست که متوجه حجم عظیم زباله‌های تولید شده فقط در یک کشور می‌شویم. برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از تولید بی‌رویه‌ی زباله باید آن‌ها را بازیافت کنیم. با دانستن تاثیر صنعت بازیافت، بیشتر به اهمیت این حوزه پی خواهیم برد.

ضایعات و مواد بازیافتی چه تاثیری در زندگی ما دارند؟
جلوگیری از دفن مستقیم پسماند خشک
همانطور که می‌دانید حجم زیادی از زباله‌های تولید شده در مکان‌هایی که در اصطلاح به آن‌ها لندفیل نیز می‌گویند، دفن می‌شوند. در حال حاضر با کمبود این فضا مواجه هستیم و هرچه مواد قابل بازیافت را از زباله‌ها جدا کنیم، قاعدتا حجم مئاد دور ریختنی کمتر شده و نیاز کمتری به این نوع فضا داریم. اما تنها مشکل کمبود این فضا نیست؛ بلکه دفن زباله خود شامل آسیب‌هایی به طبیعت و ما انسان‌ها می‌زند که در قسمت بعدی آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

کاهش آلودگی آب و خاک به سبب دفن زباله
با دفن کردن زباله، پرونده‌ی آسیب این ضایعات به ما را نمی‌بندد! با دفن این زباله ها، با دست خود، آب و خاک را آلوده خواهیم کرد. نه تنها به صورت مستقیم از آب و خاک استفاده می‌کنیم؛ بلکه مواد غذایی که از آن‌ها تغذیه می‌کنیم نیز آلوده می‌شوند. برای درک بهتر بیایید یک مثال از این مواد غذایی را با هم بررسی کنیم.

در نظر داشته باشید که با آلوده شدن آب ها، ماهی‌ها و سایر آبزیان در این آب‌ها زندگی می‌کنند و با مصرف این آب، آلودگی وارد بدن آن‌ها خواهد شد. ما نیز در وعده‌های غذایی خود از این ماهی‌ها استفاده می‌کنیم و این آلودگی به ما نیز منتقل می‌شود. این زنجیره‌ی غذایی را می‌توانید در سایر مثال‌های دیگر نیز ببینید؛ بنابراین با بازیافت ضایعات می‌توانیم این زنجیره‌ی انتقال آلودگی را بشکنیم.

کاهش قیمت ظروف ساخته شده از مواد اولیه‌ی بازیافتی
زمانی که ما محصولاتی را بازیافت می‌کنیم، مجددا از این مواد برای ساخت محصولاتی مانند ظروف استفاده می‌کنیم. هزینه‌ی بازیافت محصولات نسبت به تولید و استخراج ماده‌ی اولیه‌ی نو، بسیار کمتر است. قاعدتا هرچه هزینه‌ی اولیه برای تولید محصولی کمتر باشد، آن محصول با قیمت کمتری به دست ما خواهد رسید. در صورتی که فرایند بازیافت بر اساس اصول صحیح و به صورت بهداشتی بازیافت شوند، ما می‌توانیم این محصولات را با قیمت پایین‌تری تهیه کنیم.

تولید ظروف کاغذی، فلزی، پلاستیکی و شیشه‌ای از ضایعات و پسماند خشک
همانطور که می‌دانید مهم‌ترین رسالت بازیافت، تولید محصولات جدید با کمترین هزینه است. با استفاده از بازیافت ضایعات پلاستیک، ضایعات آلومینیوم و ضایعات مس می‌توانیم محصولات جدیدی تولید کنیم و با این کار استفاده و بهره برداری از منابع طبیعی را به حداقل برسانیم.

ایجاد فرصت‌های شغلی جدید
در دنیای امروز نیروهای متخصص نیز ممکن است برای یافتن موقعیت شغلی به دردسر بیفتند. با رونق بخشیدن به این صنعت، به نیروی انسانی نیاز داریم و همین امر باعث ایجاد فرصت‌های شغلی جدیدی خواهد شد. این کار به صورت مستقیم بر روی چرخه‌ی اقتصادی کشور نیز موثر است.

آهن گالوانیزه
آهن گالوانیزه

کمک به تنفس هوایی پاکیزه‌تر
همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، برای تولید کاغذ و مشتقات آن نیاز به قطع درختان داریم. به کمک بازیافت این ضایعات کاغذی، به کاهش قطع این سرمایه‌های طبیعی کمک خواهیم کرد. هرچه به حفظ و نگهداری از درختان توجه داشته باشیم، اکسیژن هوا بیشتر شده و هوای تازه‌تری تنفس خواهیم کرد.

منبع: تفکیکان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
برای تماس کلیک کنید تماس=معامله