پژوهشمقالات

ترکیبات پسماند و عوامل موثر بر تولید آنها

ترکیبات پسماند

ترکیبات پسماند شامل طیف گسترده ای از مواد قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت هستند که به طرق مختلف می توان آنها را دسته بندی نمود. پسماندهای تر و خشک یک نمونه از دسته بندی های کلی است. پسماند خشک خود شامل انواع محصولات فلزی و غیر فلزی مانند پلاستیک، کاغذ، مقوا، منسوجات و … می باشد. در این مطلب در رابطه با محتویات و ترکیب پسماند های مختلف و عوامل اثرگذار بر تولید آنها بحث خواهیم کرد.
درآمد ضایعات یک فرصت طلایی

اهمیت اطلاع از ترکیب پسماند ها
اطلاع از ترکیب پسماند ها و مواد به ظاهر دور ریز، ضرورتی دوچندان دارد. از آنجایی که حجم تولید پسماندها و ضایعات، با روندی بسیار سریع در حال گسترش است، مدیریت آنها ضروری بوده و مدیریت پسماند، نیازمند آگهی از ترکیبات و نوع مواد تشکیل دهنده پسماند است. عدم اطلاع از این مواد، هم هزینه و هم زمان را برای مدیریت افزایش خواهد داد.
از طرفی، اطلاع از ترکیب پسماند ها برای برنامه ریزی و اتخاذ تصمیمات کلان در مورد مدیریت پسماند ضروری است. با توجه به حجم و نوع ترکیب پسماندها، میزان و محتویات آن را در دوره های آتی و با در نظر گرفتن سناریوهای مختلف اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و فرهنگی تخمین می زنند و برای کنترل و مدیریت آن برنامه ریزی می کنند.
فرایند بازیافت به روایت ویکی پدیا
همچنین، اطلاع از نوع ترکیب پسماند ها برای تصمیم گیری در مورد بازیافت، دفع و یا کمپوست کردن آنها ضروری است. برخی از مواد موجود درون پسماندها، برای بازیافت به کار می روند، برخی باید دفع شوند و گروهی در تولید کمپوست مورد استفاده قرار می گیرند.
زباله و ضایعات پسماندی در مهدیشهر
ترکیبات پسماند های شهری
در یک دسته بندی می توان ترکیب پسماند های شهری را به دو گروه تقسیم کرد:

پسماند های آلی: موادی مانند مواد غذایی، زباله های باغی و چوب
پسماندهای غیر آلی: موادی مانند شیشه، پلاستیک، کاغذ، فلزات و منسوجات

عوامل موثر بر نوع ترکیب پسماند
حجم و نوع ترکیب پسماند در مناطق مختلف متفاوت است و به عوامل متعددی بستگی دارد. برخی از این عوامل عبارتند از:

سطح اقتصادی و فرهنگی مردم
گسترش شهرنشینی
سبک زندگی مردم
قوانین و مقررات
نوع فعالیت های صنعتی و کشاورزی

روش های آنالیز ترکیب پسماند
برای آنالیز ترکیب پسماند ها، دو روش کلی وجود دارد:

روش سنتی: این روش با دست انجام می شود و نیاز به نیروی کارگری و احتمال بروز مشکلات مختلف برای سلامتی وجود دارد.
روش های مبتنی بر فناوری های نوین: در این روش ها، از پشته های پسماند و همچنین مراکز نگهداری آنها عکس می گیرند و به کمک همین عکس، به تحلیل ترکیبات موجود در آن می پردازند.

نتیجه
اطلاع از ترکیب پسماند ها و عوامل موثر بر تولید آنها، برای مدیریت صحیح پسماند ها ضروری است. با توجه به اهمیت این موضوع، باید تلاش شود تا روش های آنالیز ترکیب پسماند ها به روز رسانی و بهینه سازی شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
برای تماس کلیک کنید تماس=معامله