پژوهشمقالات

مراحل بازیافت ضایعات میلگرد

ضایعات میلگرد

میلگرد یکی از مقاطع فولادی پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی است. به همین خاطر ضایعات میلگرد جزو ضایعات رایج فلزی به ویژه در هنگام تخریب ساختمان ها و سازه های مختلف به شمار می رود. بازیافت ضایعات میلگرد می تواند امکان استفاده مجدد از آنها را فراهم کند که تبعات ارزشمندی را به همراه دارد. در این مطلب در رابطه با مراحل بازیافت میلگرد بحث شده است. آن را تا انتها دنبال نمایید.

چرا ضایعات میلگرد بازیافت می شوند؟
به واسطه بازیافت ضایعات میلگرد می توان مقاطع فولادی مختلف مانند شمش تولید کرد.

در واقع قراضه هم مانند آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه در تولید آهن به کار می رود که علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، به حفط منابع معدنی و کاهش آلاینده های زیست محیطی و هوا نیز منجر می شود. به همین خاطر در بسیاری از کشور های پیشرفته، ارزش این ضایعات بالا رفته و حتی الامکان از صادرات آن‌ها جلوگیری می کنند.

منابع تولید کننده ضایعات 
یکی از مهم ترین منابع تولید کننده ضایعات میلگرد، ساختمان های قدیمی تخریب شده هستند. با توجه به افزایش قیمت آهن و فولاد، ضایعات آنها نیز ارزشمند شده اند. به همین خاطر در هنگام تخریب ساختمان ها در صورتی که میلگرد ها آسیب زیادی ندیده باشند، مجددا به عنوان میلگرد دست دوم مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که قابلیت استفاده به صورت مستقیم نداشته باشند، به عنوان خوراک کوره های ذوب به کار برده می شوند.

یکی دیگر از منابع مهم ضایعات ، ضایعات ناشی از آرماتوربندی است. از آنجایی که عمدتا طول میلگردهای آجدار را دوازده متر در نظر می گیرند. در برخی مواقع لازم است که قبل از ارماتوربندی به ابعاد مورد نیاز برش داده شوند. در نتیجه قطعات کوچکی از میلگرد ها تشکیل می شود که قابلیت استفاده برای تولید میلگرد دارند.

میلگردهای پرتی در کارخانه های تولید کننده نیز جزو ضایعات میلگرد می باشند که معمولا این ضایعات توسط خود کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

مراحل بازیافت ضایعات میلگرد
برای بازیافت ضایعات میلگرد مراحل زیر انجام می شود:

نخستین مرحله در بازیافت ضایعات، جمع آوری آن‌ها می باشد. در مورد ضایعات هم می توان آنها را از منابع مختلف مانند کارخانه ها، پروژه های ساختمانی و … جمع آوری کرد. برای خرید ضایعات و همچنین فروش آنها می توان در سایت ایران ضایعات، آگهی خرید و یا فروش ثبت کرد.

در مرحله بعد نوبت به بررسی و کنترل ضایعات می رسد. به این معنی که ضایعاتی که نیاز به ذوب، پردازش و تصفیه آن‌ها وجود دارد از همدیگر جدا می گردند. آنهایی که از نظر سایز و یا به خاطر شدت زنگ زدگی بالا، قابلیت استفاده ندارند بازیافت می شوند. ما بقی در صورتی که سایز مناسبی داشته باشند از طریق برس کشی، سند بلاست و … ظاهر بهتری پیدا می کنند و مجددا در ساختمان سازی به کار می روند.

مرحله بعدی مربوط به پردازش ضایعات میلگرد است. در مرحله پردازش، میلگرد های ضایعاتی را بر حسب درصد ترمیم و همچنین ترکیبات شیمیایی، دسته بندی کرده و به عنوان خوراک کوره های ذوب فلزات به کار می برند.

در ادامه، می بایست تصفیه ضایعات ذوب شده انجام شود. وجود ناخالصی های مختلف مانند زنگ و یا مصالح ساختمانی انجام این‌ مرحله را ضروری ساخته است.‌

البته علاوه بر تصفیه نمودن میل های مذاب، ممکن است برخی مواد به آنها افزوده شود تا خواص شیمیایی مطلوبی به فلز تولید شده بدهد.

در انتها باید شکل دهی به میلگرد انجام گیرد. در واقع مواد مذاب به یکی از مقاطع فولادی تبدیل می شود. هر چه کیفیت ضایعات بالاتر باشد، مقطع فولادی تولید شده نیز مرغوب تر و با کیفیت تر خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
برای تماس کلیک کنید تماس=معامله