پژوهشمقالات

مستربچ افزودنی و مزایای آنها

مستربچ افزودنی

مستربچ افزودنی یکی از محصولات پر کاربرد در صنعت پلاستیک و پلیمر می باشد. در واقع به کمک این محصول می توان خواص فیزیکی و حتی شکل ظاهری محصولات پلاستیکی و پلیمری را بهبود بخشید. انواع مستربچ و ترکیباتی همچون پایه و سازگارکننده ها را با یکدیگر ترکیب نموده و‌ مستربچ افزودنی را تولید می کنند‌.

در مورد انواع مستربچ افزودنی و کاربرد های آنها را ادامه مطلب بحث شده است. آن را تا انتها دنبال نمایید.‌

انواع مستربچ افزودنی
مستربچ های افزودنی از تنوع بالایی برخوردارند. بر اساس خواصی که در محصولات پلیمری ایجاد می کنند و همچنین کاربرد هایشان می توان آنها را دسته بندی نمود که عبارتند از:

مستربچ شفاف کننده
مستربچ لیز کننده
مستربچ اپتیکال برایتنر
مستربچ آنتی استاتیک
مستربچ آنتی یو وی
مستربچ آنتی فاگ
مستربچ شفاف کننده
مستربچ شفاف کننده نوعی مستربچ افزودنی است که با نام هسته زا هم شناخته می شود. همان طور که از نام این مستربچ مشخص است در شفاف سازی محصولات پلاستیکی و پلیمری کاربرد دارد. برای تولید برخی محصولات پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی نیاز به شفافیت بالا می باشد‌ که این‌ نوع مستربچ برای اين کار مورد استفاده قرار می گيرد.

با توجه به اینکه در بیشتر پلیمر ها، نظم و ترتیب خاصی در ساختار مولکولی دیده نمی شود، حالت کریستالی ندارند. مستربچ افزودنی آرایش مولکولی آن‌ها را بهبود می بخشد و سبب شفافیت آنها می شود.

مستربچ لیزکننده
یکی دیگر از مستربچ های افزودنی، نوع لیزکننده آن بوده که به مستربچ اسلیپ هم معروف است.

برخی عوامل باعث کاهش سرعت خط تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری می گردند. این امر در نهایت حجم تولید و حاشیه سود تولید کننده را کاهش می دهد.

به کمک مستربچ لیزکننده، از چسبندگی مواد اولیه با بدنه دستگاه‌ها و تجهیزات خط تولید جلوگیری می کنند که در نتیجه، مانع از کاهش سرعت تولید می شود.

مستربچ اپتیکال برایتنر
سومین دسته از مستربچ های افزودنی، مستربچ اپتیکال برایتنر می باشد که به‌ آن‌ شفاف کننده نوری می گویند. وظیفه این گروه، شفاف نمودن پلیمر ها، رفع حالت مات و کدر بودن آنها و همچنین ایجاد جلوه سفید و درخشان در آنها است.

این مستربچ، بعضی نورها در یک طیف خاص را جذب نموده و تغییراتی روی آن ها ایجاد می کند تا بتواند نور را در طیف سفید رنگ منتشر نماید.

مستربچ آنتی استاتیک
نایلون ها به عنوان یکی از مهم ترین محصولات پلیمری در صنعت بسته بندی به شمار می روند. اما یک چالش عمده در مورد آنها وجود دارد و آن هم جذب گرد و غبار و الکتریسیته ساکن می باشد. به منظور مرتفع نمودن این مشکل از مستربچ‌های افزودنی آنتی استاتیک استفاده می کنند.

مستربچ آنتی یووی
اشعه ماورابنفش خورشید می تواند خسارات زیادی به محصولات گلخانه ای وارد کند. از این رو در تولید نایلون های گلخانه ای از مستربچ آنتی یووی استفاده می شود تا مانع از عبور این اشعه مضر از نایلون گردد. در نتیجه محصولات گلخانه ای حفاظت می شوند.

مستربچ آنتی فاگ
مستربچ آنتی فاگ یا ضد شبنم را هم در تولید نایلون های گلخانه ای به کار می برند. به خاطر اینکه اختلاف دمای داخل و بیرون گلخانه ها معمولا بالاست تشکیل قطرات شبنم روی سطح نایلون گلخانه امری متداول است. این مسئله منجر به خیس شدن سطح نایلون و تشکیل یک لایه پوششی روی آن می‌شود. این امر، رسیدن نور خورشید به محیط گلخانه را کاهش می دهد.‌

برخی از مزایای مستربچ افزودنی
استفاده از مستربچ منجر به صرفه‌جویی در انرژی و زمان شده و هزینه های تمام شده تولید محصول را کاهش می دهد. زیرا نیروی کار جهت اختلاط پودرها را کاهش می دهد. نگهداری و همچنین جابجایی آن آسان است. اتلاف مواد نیز کاهش می یابد.

این محصول کمک می کند تا در هنگام تولید محصولات پلیمری، خوراک‌ دهی آسان شود. مشکل تغییر غلظت افزودنی را هم رفع نموده و منجر به یکنواختی رنگ یا خواص محصول می شود.

علاوه بر این، سبب می شود تا پیگمنت‌ها در هوا پخش نشود. در نتیجه آلودگی کمتری ایجاد می کند.

مزیت بعدی که می توان نام برد کمک به پخش و یکنواختی بهتر مواد افزودنی مانند رنگها و پر کننده ها در سراسر محصول پلیمری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
برای تماس کلیک کنید تماس=معامله