پژوهش

روش های بازیافت ضایعات منسوجات و چرم

ضایعات منسوجات

شاید برای خیلی از افراد بازیافت ضایعات منسوجات و چرم، امری بعید به نظر برسد. اما باید بیان کرد این دسته از ضایعات نیز قابلیت بازیافت دارند و مدفون کردن آنها صرفا می تواند آلودگی های اکولوژیکی را افزایش دهد.
از طرفی، روند رو به رشد جمعیت و تجمل گرایی، سبب شده تا حجم این ضایعات نیز بسیار زیاد شود و بازیافت آنها را ضروری تر نموده است. برای اطلاع از نحوه بازیافت آنها، این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

انواع ضایعات منسوجات و چرم
هر نوع پارچه و الیافی که بر اثر استفاده، عمر مفید خود را از دست داده و یا در اثر برش برای تولید لباس و یا سایر محصولات بلا استفاده می ماند، می تواند جزو ضایعات منسوجات به شمار آید. بنابراین در تولیدی های لباس، کارگاه های تولید مبلمان، کارگاه های قالي بافی، منازل، پارچه فروشی ها، کارخانه های فرش بافی، کارخانه های تولید موکت و خیاطی ها می توان این نوع ضایعات را به فراوانی یافت.
انواع ضایعات منسوجات را به طور کلی می توان در دو گره طبیعی (مانند پنبه، پشم، کتان) و مصنوعی (مثل پلی استر، نایلون) جای داد. پارچه هایی که از الیاف طبیعی به دست می آیند معمولا قابلیت تجزیه پذیری دارند. اما الیاف مصنوعی که عمدتا جزو محصولات پتروشیمی محسوب می شوند، تجزیه پذیر نیستند.

روش های بازیافت ضایعات منسوجات
ضایعات نساجی معمولا به دو روش فیزیکی (یا مکانیکی) و شیمیایی بازیافت می شوند. منظور از بازیافت فیزیکی، بازیابی مجدد این ضایعات بدون استفاده از مواد و فرآیند های شیمیایی است. در این روش، پارچه های ضایعاتی را به ابعاد کوچکتر تبدیل نموده و الیاف آنها را توسط دستگاهی به نام گارنت استخراج می کنند. الیاف استخراج شده مجددا ریسیده و در تولید نخ برای پارچه های تاری پودی و حلقوی به کار می روند. معمولا ضایعات پارچه ای که از جنس پنبه هستند به راحتی مورد بازیافت مکانیکی قرار می گیرند.
طول الیاف، نقش مهمی در ظرافت نخ دارد. امروزه با توجه به پیشرفت دستگاه های بازیافت منسوجات، الیافی که طولشات بیش تر از دو سانتی متر باشد را می توان بازیافت نمود.

بازیافت شیمیایی ضایعات نساجی
بازیافت شیمیایی ضایعات نساجی، مستلزم انجام فرآیند های شیمیایی است. در این روش پلیمرهای سنگین وزن مولکولی به سبک وزن تبدیل می شوند. بازیافت شیمیایی نسبت به بازیافت فیزیکی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

چند نکته در مورد بازیافت ضایعات منسوجات
ضایعات نساجی می توانند به عنوان پر کننده در صنعت مبلمان سازی و حتی در تولید عایق های ساختمانی و کفپوش هابه کار گرفته شوند. حتی ایده های جالبی برای این ضایعات در آینده وجود دارد. به عنوان مثال، تولید کمپوست از ضایعات تجزیه پذیر نساجی و یا استفاده از آنها در تولید کاغذ.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
برای تماس کلیک کنید تماس=معامله